Toyota TS050 Hybrid

Debiut zmodernizowanego pojazdu na torze Monza

2017-04-03

TOYOTA GAZOO Racing zademonstrowała nową wersję wyścigowego samochodu Toyota TS050 Hybrid, który wystartuje w sezonie 2017 FIA World Endurance Championship (WEC). Auto zadebiutowało na torze Monza we Włoszech.

W rozpoczynającym się sezonie FIA WEC Toyota wystawi trzy samochody. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzą auto z numerem #7, a Sébastien Buemi i Anthony Davidson, mistrzowie świata 2014, oraz Kazuki Nakajima siądą za kierownicą bolidu #8. W 6-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps oraz w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans wystartuje trzeci team z numerem #9 w składzie Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto i Nicolas Lapierre.

Celem TOYOTA GAZOO Racing jest pierwsze w historii marki zwycięstwo w wyścigu w Le Mans. Z myślą o tym centra techniczne w Kolonii i Higashi-Fuji udoskonaliły niemal wszystkie elementy TS050 Hybrid.

Prototyp na 2017 rok jest napędzany układem hybrydowym o energii 8 MJ z 2,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6. W ośrodku Higashi-Fuji opracowano nową wersję tej jednostki, optymalizując jej wydajność cieplną przez zwiększenie stopnia sprężania. Zmiany objęły komory spalania, blok silnika i głowice cylindrów.

Zoptymalizowany został także napęd hybrydowy. Silniki/generatory są mniejsze i lżejsze, zaś akumulator litowo-jonowy został usprawniony. Zespół Toyota Motorsport GmbH z Kolonii ulepszył również całe podwozie, ściśle współpracując z kolegami z Higashi-Fuji. Udoskonalenia opracowane do TS050 Hybrid zostaną wkrótce wykorzystane w seryjnych samochodach hybrydowych Toyoty.

Regulacje FIA na sezon 2017 Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC) wymagają obniżenia efektywności aerodynamicznej, aby ze względów bezpieczeństwa wydłużyć średni czas jednego okrążenia w Le Mans. Wymagane jest podniesienie przedniego spojlera o 15 mm oraz węższy tylny dyfuzor. Aby spełnić te wymagania, TOYOTA GAZOO Racing zmodyfikowała charakterystykę aerodynamiczną samochodów przy użyciu takich metod jak obliczeniowa mechanika płynów CFD i tunele aerodynamiczne. Najbardziej zauważalne modyfikacje to podniesiony przód i ostro podcięte boki auta.

Według nowych regulacji, zespoły muszą się ograniczyć do dwóch konfiguracji aerodynamicznych w ciągu sezonu, o jedną mniej niż w 2016 roku. Zużycie opon w 6-godzinnych wyścigach jest limitowane do czterech zestawów oraz dwóch zapasowych opon. TOYOTA GAZOO Racing współpracuje z firmą Michelin, która aby spełnić te normy, opracowała nowe mieszanki i konstrukcje. Aby ograniczyć zużycie opon, zoptymalizowana została geometria zawieszenia.

Pozostałe zmiany w przepisach także służą poprawie bezpieczeństwa. Boczne lusterka muszą mieć większy zakres pola widoczności, zaś samochody hybrydowe mają zostać wyposażone w sygnalizatory świetlne informujące o prawidłowej pracy napędu. Jeśli w czasie jazdy zielona lampka zgaśnie, samochód zostanie skierowany do pit stopu na naprawę.

TS050 Hybrid w specyfikacji na 2017 rok pokonał już ponad 30 tys. km podczas pięciu testów na torach Paul Ricard, Motorland Aragon i Portimao, obejmujących 30-godzinny test długodystansowy. TOYOTA GAZOO Racing z udoskonalonym samochodem oraz nowym zespołem kierowców przygotowuje się do otwierającego sezon 6-godzinnego wyścigu w Silverstone 16 kwietnia.

„Choć nowy TS050 Hybrid ma tę samą nazwę co samochód z 2016 roku, jego osiągi są znacznie lepsze dzięki zrewidowanemu napędowi i konstrukcji. Naszym najważniejszym celem w tym roku jest wygrana w Le Mans. Zespół inżynierów w Higashi-Fuji pracował bez przerwy od zeszłorocznego 24-godzinnego wyścigu, aby opracować układ napędowy, który pozwoli nam zawalczyć o najwyższe podium. Dzięki temu mamy nowy silnik spalinowy, zmodyfikowane silniki elektryczne i akumulatory litowo-jonowe. Wyniki są obiecujące, ale będziemy pracować nadal do ostatniej chwili”

Histake Murata, Racing Hybrid Project Leader

„Cały zespół jest zmotywowany przed nowym sezonem. Chcemy wygrać, choć jednocześnie wiemy, że rywalizacja z Porsche będzie bardzo zacięta. Trzeci samochód to dodatkowa szansa – zrobimy wszystko, żeby dostarczyć fanom jak najwięcej emocji w wyścigu Le Mans. Ubiegłoroczne doświadczenie boleśnie przypomina nam, że jest to bardzo trudny wyścig, ale wygrana jest naszym celem”

Toshio Sato, prezes zespołu

Doświadczenie kierowców TOYOTA GAZOO Racing w startach w FIA World Endurance Championship


Sébastien Buemi
Debiut w Le Mans 2012
Liczba startów w Le Mans 5
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2013)
Urodzony 1988, Szwajcaria
Liczba startów w FIA WEC 34
Liczba zwycięstw w FIA WEC 5
Najlepszy sezon FIA WEC 2014 (1. miejsce)
Anthony Davidson
Urodzony 1979, Wielka Brytania
Debiut w Le Mans 2003
Liczba startów w Le Mans 9
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2013)
Liczba startów w FIA WEC 33
Liczba zwycięstw w FIA WEC 5
Najlepszy sezon FIA WEC 2014 (1. miejsce)
Kazuki Nakajima
Urodzony 1985, Japonia
Debiut w Le Mans 2012
Liczba startów w Le Mans 5
Najlepszy wynik w Le Mans 4. miejsce (2013)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 2
Najlepszy sezon FIA WEC 2015 (7. miejsce)
Mike Conway
Urodzony 1983, Wielka Brytania
Debiut w Le Mans 2013
Liczba startów w Le Mans 3
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2016)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 2 (oraz 4 zwycięstwa w klasie LMP2)
Najlepszy sezon FIA WEC 2016 (3. miejsce)
Kamui Kobayashi
Urodzony 1986, Japonia
Debiut w Le Mans 2013
Liczba startów w Le Mans 2
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2016)
Liczba startów w FIA WEC 17
Liczba zwycięstw w FIA WEC 1
Najlepszy sezon FIA WEC 2016 (3. miejsce)
José María López
Urodzony 1983, Argentyna
Debiut w Le Mans 2017
Liczba startów w Le Mans 0
Najlepszy wynik w Le Mans n/d
Liczba startów w FIA WEC 0
Liczba zwycięstw w FIA WEC 0
Najlepszy sezon FIA WEC n/d
Stéphane Sarrazin
Urodzony 1975, Francja
Debiut w Le Mans 2001
Liczba startów w Le Mans 15
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2007, 2009, 2013, 2016)
Liczba startów w FIA WEC 41
Liczba zwycięstw w FIA WEC 3 (oraz 2 zwycięstwa w klasie LMP2)
Najlepszy sezon FIA WEC 2013 i 2016 (3. miejsce)
Yuji Kunimoto
Urodzony 1990, Japonia
Debiut w Le Mans n/d
Liczba startów w Le Mans 0
Najlepszy wynik w Le Mans n/d
Liczba startów w FIA WEC 0
Liczba zwycięstw w FIA WEC 0
Najlepszy sezon FIA WEC n/d
Nicolas Lapierre
Urodzony 1984, Francja
Debiut w Le Mans 2007
Liczba startów w Le Mans 9
Najlepszy wynik w Le Mans 3. miejsce (2014)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 6
Toyota w FIA World Endurance Championship


W 1983 roku Toyota rozpoczęła starty FIA World Endurance Championship. Od tego czasu jej bolidy wzięły udział w 18 wyścigach Le Mans 24, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999, 2013 i 2016. W 2012 roku marka zadebiutowała w reaktywowanej serii FIA World Endurance Championship z modelem Toyota TS030. W 2014 roku zastąpił go TS040 Hybrid, którym zespół zdobył mistrzostwo świata w klasyfikacji producentów i kierowców. Od 2016 roku zespół TOYOTA GAZOO Racing startuje samochodem TS050 Hybrid. Od 2012 roku Toyota wygrała 11 wyścigów i wywalczyła 10 pole positions.

Bolidy powstały we współpracy TOYOTA Higashi-Fuji Technical Centre odpowiedzialnego za budowę silnika oraz TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), gdzie konstruowane jest podwozie i nadwozie samochodu oraz gdzie mieści się siedziba TOYOTA GAZOO Racing. Do międzynarodowego zespołu należą inżynierowie z działu sportowego i hybrydowego Toyoty, którzy odpowiadają także za wprowadzenie wypracowanych technologii do samochodów drogowych japońskiego producenta.

TOYOTA GAZOO Racing bierze udział również w wielu innych dziedzinach sportu motorowego, m.in. w Rajdzie Dakar i wyścigach NASCAR. W tym roku zespół zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata (FIA WRC) – Toyota powróciła do tej prestiżowej serii po 17 latach przerwy. TMG łączy uczestnictwo w sportach motorowych z rozwojem zaawansowanych technologii, dostarczanych firmom zewnętrznym oraz przedsiębiorstwom należącym do Toyota Group. Wiele z nich znajduje zastosowanie w autach seryjnych największego japońskiego producenta.

Dowiedz się więcej

Polacy kupili już 25 000 hybryd Toyoty Polacy kupili już 25 000 hybryd Toyoty Sprawdź szczegóły Toyota na 21. Pikniku Naukowym Toyota na 21. Pikniku Naukowym Poznaj tajniki hybrydowych modeli Toyoty Hybrydy Toyoty na rynku od 20 lat Hybrydy Toyoty na rynku od 20 lat Poznaj ich historię Toyota z podwójnym zwycięstwem w Spa-Francorchamps Toyota z podwójnym zwycięstwem w Spa-Francorchamps FIA WEC 2017 Prius Plug-in Hybrid ekologicznym samochodem roku Prius Plug-in Hybrid ekologicznym samochodem roku Zobacz szczegóły Kolejne zwycięstwo TOYOTA GAZOO Racing Kolejne zwycięstwo TOYOTA GAZOO Racing Poznaj sukcesy hybrydowego TS050 Toyota na targach Poznań Motor Show 2017 Toyota na targach Poznań Motor Show 2017 Pokaz hybrydowej siły Panek SA i car-sharing w Warszawie Panek SA i car-sharing w Warszawie Poznaj największą flotę hybrydową Rusza sprzedaż nowej Toyoty Prius Plug-in Rusza sprzedaż nowej Toyoty Prius Plug-in Sprawdź szczegóły i najnowszą cenę Ponad 10 mln hybryd sprzedanych na świecie Ponad 10 mln hybryd sprzedanych na świecie Hybrydy Toyoty coraz popularniejsze Toyota C-HR i Prius Plug-in Hybrid Toyota C-HR i Prius Plug-in Hybrid Konkurs Światowy samochód roku 2017 Toyota C-HR „Premierą motoryzacyjną” Toyota C-HR „Premierą motoryzacyjną” Auto Lider 2016
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK