Toyota Corolla świętuje 50. urodziny

Historia samochodu, który kocha cały świat

Kiedy Rosja i Stany Zjednoczone walczyły o podbój kosmosu, a fani Beatlesów z niecierpliwością czekali na nowy hit, w 1966 r. Toyota szykowała swój własny historyczny debiut – nową Corollę. Dziś Corolla, czyli najpopularniejszy samochód świata, który sprzedał się w przeszło 40 milionach egzemplarzy, osiąga kolejny przełomowy moment w swojej historii: 50 lat produkcji.

Nazwa modelu została zaczerpnięta od rzędu płatków otaczających środek kwiatu. Corolla powstała po to, aby zaspokoić zmieniające się potrzeby mieszkańców japońskich metropolii w środowisku dynamicznego rozwoju gospodarczego lat 60-tych. Potrzeba poruszania się własnym samochodem stale rosła, co przyczyniło się do powstania jednej z naczelnych zasad, jaka ma zastosowania do dzisiaj: stale rozwijać się i spełniać potrzeby klientów, bez względu na to, w jakim kraju żyją.

Filozofia spod znaku „stale wyprzedzaj innych” ugruntowała pozycję Corolli jako samochodu dla zwykłych użytkowników, który oferuje dostęp do godnych zaufania i prostych w obsłudze rozwiązań motoryzacyjnych na każdą kieszeń.

Wybraliśmy kilka najważniejszych momentów z niemal półwiecznej historii modelu – od dnia premiery po wprowadzenie obecnej, dobrze znanej wersji.

/
 
Narodziny kwietnej korony: 1966-1970

Zespół inżynierów i projektantów Corolli pod przewodnictwem Tatsuo Hasegwa został poinstruowany, aby w swojej pracy kierować się jednym celem: podbić serca publiki. Już od samego początku przedsięwzięcia nadrzędną regułą była chęć stworzenia samochodu o sportowym wyglądzie i charakterze.
 
Rewolucyjna Corolla była dostępna w różnych wersjach – dwudrzwiowe coupé, czterodrzwiowy sedan i dwudrzwiowe kombi, i została wyposażona w wiele pionierskich rozwiązań technologicznych, niespotykanych dotąd na rynku japońskim – podwozie z kolumnami MacPhersona czy czterostopniowa skrzynia biegów.

/
/
 
Całkiem nowa Corolla: 1970-1974

Wraz z końcem produkcji modeli pierwszej generacji projektanci i inżynierowie Corolli musieli zmierzyć się z nie lada wyzwaniem: stworzyć model, który powtórzy sukces poprzednika. W roku, w którym fabrykę opuścił milionowy egzemplarz Corolli, na rynku pojawił się model drugiej generacji, czyli stworzona od zera „całkiem nowa Corolla”. 
 
Nadwozie zyskało bardziej smukłą formę, a ulepszenia zastosowane w tylnym zawieszeniu znacznie wpłynęły na komfort jazdy i prowadzenie samochodu. Model Levine z 1972 r. wyposażony w słynny silnik 2T-G na długo pozostał ulubieńcem miłośników motoryzacji.

/
/
/
 
Czystsza i smuklejsza – nowa Corolla: 1974-1979

Debiut Corolli trzeciej generacji przypadł w momencie, gdy w życie wchodziły bardziej surowe regulacje dotyczące emisji spalin. Takie wymagające środowisko rynkowe oznaczało konieczność wprowadzenia zmian w silniku i układzie wydechowym, aby model został dopuszczony do sprzedaży. W rezultacie Toyota stała się pionierem w wykorzystaniu zmiennych katalizatorów, czyli technologii używanej do dzisiaj.

Czystsza i bardziej wydajna Corolla skorzystała jeszcze z jednego nowoczesnego rozwiązania – tunelu powietrznego. Testy przeprowadzone w nowym środowisku znacznie wpłynęły na projekt modelu, pomagając stworzyć samochód, który mknął przed siebie jeszcze wydajniej. Wnętrze samochodu zyskało lepszą jakość i ergonomikę, co sprawiło, że zarówno kierowca, jak i pasażerowie, poczuli się w Corolli jak w samochodzie z wyższej półki.

/
/
 
Corolla, pogromca wiatru: 1979-1983

Zażegnanie kryzysu naftowego i poprawa sytuacji gospodarczej w Japonii sprawiły, że Corolla czwartej generacji została stworzona w atmosferze odzyskanego optymizmu. Względy aerodynamiczne odgrywały coraz większą rolę w projektowaniu pojazdów. Nie dziwi więc fakt, że inżynierowie Corolli poświęcili przeszło 400 godzin na testy w tunelu powietrznym.

Chcąc uniknąć wprowadzania radykalnych zmian w kształcie nadwozia i z myślą o coraz bardziej lojalnych fanach marki, opracowano nowy wygląd Corolli, m.in. wprowadzając bardziej wyraziste linie i delikatnie kanciasty styl. Odświeżona sylwetka to jednak wynik zmian ewolucyjnych, a nie rewolucja. Komfort i stabilność wewnątrz auta zostały poprawione dzięki zastosowaniu zawieszenia 4-drążkowego ze sprężynami śrubowymi oraz, aby sprostać wymogom w kwestii ochrony środowiska, na rynek wprowadzono nowy silnik diesla 1.8 litra.

/
/
/
 
Corolla zaprojektowana komputerowo: 1983-1987

Jako szef ds. rozwoju, Fumio Agetsuma rozpoczął pracę nad piątą generacją Corolli z zamiarem stworzenia pojazdu możliwie najbardziej innowacyjnego, który – podobnie jak model oryginalny – będzie obfitował w rewolucyjne rozwiązania. Nowy model po raz pierwszy w historii powstał przy wykorzystaniu technologii komputerowych. W ten sposób zaoszczędzono czas oraz zasoby używane w procesie projektowania silnika i nadwozia.
 
Ukośnie opadający przód auta i zaokrąglone kształty maski to zapowiedź kolejnej nowości: silnika ukrytego z przodu samochodu. Co więcej, nowa Corolla zyskała napęd na przednią oś – to rozwiązanie stanowiło szczególne wyzwanie dla zespołu inżynierów.

/
/
 
Corolla – autentyczna jakość: 1987-1991

Szósta generacja Corolli powstała z myślą o prawdziwej jakości – miała ona być widoczna w każdym elemencie auta i sprawiać, że jego użytkownicy poczują się naprawdę wyjątkowo. Najważniejszym założeniem przy projektowaniu nowego modelu nie było zaspokajanie podstawowych potrzeb, ale wywołanie prawdziwych emocji dzięki rozwiązaniom lepszej jakości. 
 
Producenci wprowadzili ponad 2 tysiące ulepszeń w przeszło 100 elementach, skupiając się na każdym aspekcie pojazdu – od redukcji poziomu hałasu po zastosowanie miękkich w dotyku materiałów na desce rozdzielczej i elementach sterowania. Nikt nie miał wątpliwości co do faktu, że ta wersja Corolli zachwyci niespotykaną dotąd jakością.

/
/
/
 
Corolla – niezapomniany ulubieniec całej rodziny: 1991-1995

Corolla siódmej generacji miała za zadanie podbić serca klientów swoją charyzmą i wyjątkowym charakterem, zaskakując stylowym designem, wydajnością, bezpieczeństwem i niezawodnością.
 
Inżynierowie skupili się na stworzeniu bardziej subtelnych detali i powiększeniu przestrzeni dla całej rodziny. W ten sposób powstał samochód, który pokochali kierowcy i ich najbliżsi.

/
/
 
Corolla numer jeden: 1995-2000

Opracowując ósmą generację Corolli inżynierowie kierowali się względami ekonomicznymi i troską o środowisko. W obliczu spowolnienia gospodarczego w Japonii zespół projektowy rozpoczął prace nad samochodem, który będzie odpowiedzią na wymagania klientów, którzy potrzebowali auta, które w mniejszym stopniu negatywnie wpłynie na środowisko naturalne, będzie bardziej wydajne i tańsze w utrzymaniu.

W rezultacie powstał samochód, który spełniał wszystkie te oczekiwania, łączył kierowców w różnym wieku i z różnych krajów, oferując im niższe koszty utrzymania i bezpieczniejszą, bardziej komfortową i lepszą jakościowo alternatywę. Ostatecznie to właśnie ten model stał się najchętniej kupowanym samochodem na rynku japońskim – a także najpopularniejszym autem na świecie, znajdując w skali globalnej przeszło 22 miliony właścicieli.

/
/
/
 
Corolla 21. wieku: 2000-2006

Corolla dziewiątej generacji po raz pierwszy powstała w Europie. Przy jej projektowaniu wyznaczono sobie jeden wyraźny cel: nowy model miał zerwać z przeszłością i wytyczyć standardy 21. wieku. 
 
Nową wersję opracowano od zera jako auto w przystępnej cenie, łatwe w obsłudze i niezawodne. Cechą szczególną samochodu była wysoka jakość wykończenia wnętrza, widoczna m.in. w zaawansowanej technologii wyświetlania Optitron, wykorzystanej w licznikach na desce rozdzielczej, a także komfort jazdy, charakterystyczny dla aut z wyższej półki cenowej.

/
/
 
Prawdziwie globalna Corolla: 2006-2013

40. urodziny Corolli stały się kolejnym pretekstem, aby wytyczyć nowy stylistyczny kierunek. Soichiro Okudaira, główny inżynier odpowiedzialny za stworzenie modelu dziesiątej generacji, miał za zadanie zbudować samochód prawdziwie globalny.
 
Opracowując dynamiczne parametry wydajności opierano się na przykładzie najlepszych aut europejskich, zaś samochody amerykańskie stanowiły wzór w zakresie wygody użytkowania i dostępnej przestrzeni. W miarę postępu prac inżynierowie opracowali zasadę pierwszych pięciu minut – ich założeniem było, aby w ciągu 5-minutowej przejażdżki autem każdy użytkownik poczuł znaczącą różnicę w jakości nowej Corolli.

/
/
/
 
Od siły do siły: od 2013 do dzisiaj

W momencie, w którym fabrykę opuścił 40-milionowy egzemplarz Corolli, na drogi wyjechał model 11. generacji, który zachwycał pewnością siebie, stylem i jakością, jakie przystoją najpopularniejszemu autu na świecie. Nowa dynamiczna sylwetka i wysokiej klasy wykończenie wnętrza, w tym nowy system multimedialny Toyota Touch 2®, a także całe mnóstwo systemów zwiększających bezpieczeństwo sprawia, że nowa Corolla jest najbardziej zaawansowanym modelem w historii.

/
/
 

W 2016 r., nawet po 50 latach od debiutu, Corolla nadal świeci tryumfy, a klienci niezwykle wysoko cenią sobie jej jakość i niezawodność. Stylowy grill przedni, lampy przednie typu LED i felgi aluminiowe podkreślają wyjątkowo inspirującą sylwetkę, podczas gdy zaawansowane systemy multimedialne, rozwiązania wewnątrz auta i technologia spod znaku Toyota Safety Sense sprawiają, że Twój samochód to miejsce, które szczerze uwielbiasz i z chęcią o nim opowiadasz.

/
/

O tym, w jak ogromnym stopniu Corolla wypłynęła na kształt motoryzacji przez ostatnie 50 lat świadczy fakt, że model ten jest dziś produkowany w 15 fabrykach Toyoty na całym świecie i sprzedawany w przeszło 150 krajach i regionach. Co więcej, co piąta Toyota sprzedana przez niemal 80 lat historii marki – to Corolla.

Corolla czerpie to, co najlepsze z najnowszych osiągnięć technologicznych i podąża z duchem czasu w kwestiach stylu i jakości. Jednak przy tym pozostaje wierna oryginalnej koncepcji, według której stara się przewidywać potrzeby klientów i tworzyć samochody, które cieszą ludzi na całym świecie.

Ikona jeszcze długo nie pozwoli o sobie zapomnieć. Wznieśmy toast za wiele kolejnych lat z Corollą…

Toyota Corolla świętuje 50. urodziny
Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.